Home >> Jedlo >> Šťastie ukryté v jedle
Šťastie ukryté v jedle

Jedenie patrí k základným ľudským potrebám. Už od svojho narodenia každý pociťuje hlad ako nejaký nedostatok, ktorý je potrebné uspokojiť. Jedlo si väčšinou vyberáme podľa toho, či nám chutí alebo nie. Aby sme to dokázali posúdiť, je náš jazyk vybavený chuťovými pohárikmi.

Plnia rozoznávajúcu funkciu rozlišujúcu sladkú, kyslú, horkú a slanú chuť. Hovorí sa aj o piatej chuti, tzv. umami. Pomenovanie je japonského pôvodu, ktoré označuje lahodnosť a spája sa s výraznou chuťou bielkovín. Určite ste sa stretli s tým, že vám nejaké jedlo veľmi chutilo a váš známi nad ním ohŕňal nosom. Každý máme totiž tieto rozlišovacie receptory nastavené inak. Aby sme mali z jedla okrem zasýtenia aj pôžitok, vyberáme si také potraviny, ktoré nám chutia. Vedeli ste o tom, že existujú také zložky potravy, ktoré dokážu vyvolať pocit šťastia? Naozaj, je to vedecky dokázané. Ak sa chcete o tom presvedčiť, skúste do svojho jedálnička zaradiť napríklad niektoré z týchto potravín.

Probiotiká

V súčasnosti sa tento pojem skloňuje čoraz častejšie. Za pozitívne vnímanie probiotík vďačíme pánovi menom I. I. Mečnikov, ruskému lekárovi a držiteľovi Nobelovej ceny za medicínu. V roku 1908 popísal imunomodulačnú funkciu črevných a žalúdočných bakteriálnych kolónií. Menej náročnými slovami povedané, probiotiká sú živé organizmy pridávané do potravín s cieľom vyrovnať črevnú mikroflóru, čím priaznivo vplývajú na zdravé fungovanie organizmu. Snáď najznámejšími probiotikami sú mliečne baktérie rodu Lactobacillus, Bifidobacterium či Streptococcus lactis. Ak má naše telo dostatok probiotík, vie lepšie spracovávať negatívne podnety, ktoré naň každodenne vplývajú. A to je dôvod, prečo sme po ich strávení šťastnejší. Zásobovať sa nimi môžete konzumáciou jogurtov, kefíru, fermentovaných potravín alebo kapusty.
fit-1905731_1280

Zelený čaj

Pôvodne pochádza z Číny a je vzácnym pomocníkom pri liečbe rôznych ochorení, no ani nevinným popíjaním pre jeho príjemnú chuť nič nepokazíte. Sú v ňom obsiahnuté antioxidanty, aminokyseliny, L-theanín a iné prospešné látky, ktoré vášmu telu zaručia celkovú pohodu. Jeho príjemná vôňa má relaxačné účinky, čo takisto blahodarne pôsobí na celkové zlepšenie nálady. Pri jeho pravidelnej konzumácii sa budete cítiť príjemne a uvoľnene. Samozrejme, to nie je všetko; pomôže pri redukcii cholesterolu, má sterilizačné, antibakteriálne a antivírusové účinky a mnoho ďalších predností.

Kakao

Ach, ten pocit, keď zahryznete do dobrej čokolády. Hneď máte lepší deň! Nevýhodou mliečnych čokolád však je, že pocit eufórie zavládne len na krátku chvíľu. Keď budete mať najbližšie chuť na čokoládu, siahnite radšej po horkej variante s vyšším percentom kakaa. Uspokojíte svoje chuťové poháriky a dokonca bez zbytočných výčitiek svedomia z nezdravého maškrtenia. Tmavá čokoláda obsahuje horčík, ktorý znižuje hladinu stresových hormónov a tiež je dobrým bojovníkom proti tzv. predmenštruačnému syndrómu. Takisto pomôže s depresiami, únavou a podráždenosťou. Antioxidanty zase znižujú krvný tlak a zlepšujú krvný obeh. Pokojne si teda zamaškrťte, no nezabúdajte – všetko s mierou, pretože ako sa hovorí, všetkého veľa škodí.
cocoa-1659840_1280

Kyselina listová

Nikto si nepraje trpieť depresiami. A ten, kto nimi už trpí sa snaží nájsť spôsob, ako sa ich zbaviť. Viaceré štúdie ukazujú, že za ich vznikom je práve nedostatok kyseliny listovej v kombinácii so zvýšenou hladinou hemocysteínu, ktoré idú spolu ruka v ruke. Pre udržanie správnej hladiny kyseliny listovej musíme prijímať dostatok vitamínu B12. Prejavom jeho nedostatku je únava, ktorou nám telo naznačuje prepínanie do úsporného režimu. Keď je však v tele dostatok kyseliny listovej, oplývame dobrou náladou a všetko dokážeme vyriešiť s úsmevom na perách. Tento vitamín nájdete najmä v brokolici, špenáte, paradajkách, kapuste, chrene, syroch, kvasniciach, karfiole, orechoch a v niektorých druhoch ovocia. Najlepšie spravíte, ak budete ovocie a zeleninu konzumovať v surovom stave, pretože tepelnou úpravou sa obsah kyseliny listovej môže znížiť o 30 -90%.
spenat

Káva

A ďalší prehrešok, ktorý ste si zrejme doteraz vyčítali rovnako, ako pojedanie čokolády. Dodnes sa vedú debaty o tom, či je tento nápoj zdraviu taký prospešný, aký je obľúbený. Závislosťou na jeho popíjaní trpí veľké percento populácie. A zatiaľ, čo my sa obviňujeme z našej vášne ku káve, vedci prišli na prekvapivé zistenie. Znižuje riziko vzniku viacerých chorôb – od kardiovaskulárnych ochorení, cez Parkinsonovu chorobu až po rakovinu hrubého čreva. Okrem toho, že vďaka nej budete zdravší, dožijete sa vyššieho veku, dodá vám silu a budete múdrejší, káva vyvoláva pocit šťastia. Mohli ste si to všimnúť pri posedení s priateľkou pri šálke dobrej kávy. Pri jej pití sa v tele uvoľňujú endorfíny, čím sa prirodzene zlepší nálada.

Ak aj vy máte nejaký osvedčený tip na zlepšenie nálady, podeľte sa s ním v komentári pod článkom 🙂


pošli na vybrali.sme.sk

[Spolu: 3 Priemer: 5]

autor

Svoj voľný čas najradšej trávi na čerstvom vzduchu, miluje slnko a vodu, rada športuje a číta knihy. Svojím životným štýlom sa snaží chrániť životné prostredie, zaujíma sa o všetko prírodné a preto sa rozhodla venovať tomuto magazínu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

  • o nás

    Tento unikátny web-magazín je bohatý na všetky témy prírodného životného štýlu, o ktorých chcete a potrebujete vedieť. Viac nemusíte prehľadávať google. Prírodná krása, zdravé jedlo, fitness, prírodné liečivá, eko domácnosť či eko stavby - to všetko máte na jednom mieste. Rady, tipy, triky, rozhovory, odborné články, PR články, životné príbehy... stačí čítať.
     
    UPOZORNENIE
    Publikované informácie o zdraví nenahrádzajú liečbu kvalifikovaným lekárom.

  • štítky

  • Kontakt

Top