Home >> Fitness >> Prečo je strečing dôležitý a ako ho správne vykonávať?
Prečo je strečing dôležitý a ako ho správne vykonávať?

Strečing je súbor naťahovacích cvičení, pri ktorom sa zámerne pôsobí na sval či skupinu svalov práve s cieľom natiahnuť ich. Tento druh cvičenia poznali už pred stáročiami. Je súčasťou mnohých starých cvičebných techník a dôležitosť zohráva aj pri bojových umeniach. Správne vykonaný strečing neprináša úľavu len svalom, ale aj psychike.

Niekedy nie je strečingu pridávaný patričný dôraz, no mal by byť súčasťou záveru každého cvičenia. Pri tejto fyzickej aktivite sa zámerne naťahuje svalstvo na maximum, čím sa zlepšuje jeho elasticita, a sval sa cíti pohodlne a bezbolestne. Výsledkom je lepšia kontrola a flexibilita svalstva.

Predstavuje prevenciu proti zraneniam oporného a pohybového aparátu v každom športe. Nie je len prevenciou, ale aj účinným prostriedkom ako predchádzať zraneniam, prípadne, čo je poškodené napraviť. Strečing priamo vplýva na
kvalitu športového výkonu ( ovplyvňuje ohybnosť a pohyblivosť).

Strečing sa nesmie používať ako forma rozcvičky. Nie je na to vhodný práve preto, že upokojuje nervový systém, čo zoslabuje kontrakcie svalov a spomaľuje ich reakcie. Strečing pred cvičením znižuje maximálnu silu svalov.
active-athletic-exercise-female-40974

Existujú 4 druhy strečingu

1. Dynamický
2. Izomerický
3. Pasívny
4. PNF (Proprioceptive neuromuscular facilitation stretching)

Dynamický strečing

Je silno kmitavý a rýchly pohyb rôznych častí tela (napr. švihy paží, výkopy nôh alebo rotácie trupu) za účelom natiahnutia svalových vlákien za ich normálnu hranicu i rozsah. Nikdy ho nevykonávajte pred tým ako budete cítiť poriadne prehriatie tela. Dobrým signálom je pot. Inak by ste si mohli natrhnúť svalové vlákna.

Izomerický strečing

Pri tejto metóde sa nepohybuje. Je vhodná na začiatok cvičenia, nie však ako rozcvička. V štandardnej strečingovej polohe vykonávate odpor proti prekážke (na 5-10 sekúnd) a následne sval uvoľníte a naťahujete v tej istej polohe. Ten istý sval alebo skupinu svalov strečujte iba raz denne. Tento druh nie je vhodný na záver cvičenia, pretože neupokojí svaly.

Pasívny strečing

V žiadnom prípade nie je vhodný ako rozcvička, čo ste sa dočítali už vyššie. Naopak je vynikajúci spôsob, ako sa dôkladne zrelaxovať po náročnom tréningu a urýchliť v organizme regeneračné procesy svalov a nervovej sústavy. Je dôležité pri ňom dôkladne dýchať a vedome sa upokojovať.

PNF

Táto metóda je najefektívnejšia a najrýchlejšia v rozvoja flexibility svalov i kĺbov. Je akýmsi spojením pasívneho a izomerického cvičenia.

Cvičenie si môžete vyskúšať podľa priloženého videa

Video zdroj: youtube.com


pošli na vybrali.sme.sk

[Spolu: 0 Priemer: 0]

autor

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

  • o nás

    Tento unikátny web-magazín je bohatý na všetky témy prírodného životného štýlu, o ktorých chcete a potrebujete vedieť. Viac nemusíte prehľadávať google. Prírodná krása, zdravé jedlo, fitness, prírodné liečivá, eko domácnosť či eko stavby - to všetko máte na jednom mieste. Rady, tipy, triky, rozhovory, odborné články, PR články, životné príbehy... stačí čítať.
     
    UPOZORNENIE
    Publikované informácie o zdraví nenahrádzajú liečbu kvalifikovaným lekárom.

  • štítky

  • Kontakt

Top