Home >> Jedlo,zložené >> Prečo je dobré sledovať glykemický index?
Prečo je dobré sledovať glykemický index?

Glykemický index je číslo od 0 po 100, ktoré udáva ako rýchlo sa cukor vstrebá do organizmu po zjedení akej potraviny. Rovnako udáva ako je ovplyvňovaná hladina glukózy v organizme. Glukóza je krvný cukor, ktorý je zásobníkom energie v tele. Telo hladinu glukózy reguluje a ak jej je nedostatok, prejavuje sa hladom. Naopak, ak je jej prebytok, tak sa ukladá do tukových zásob. Hladinu cukru v tele reguluje inzulín. Inzulín je hormón, ktorý ukladá cukor do buniek, aby mohli byť použité ako energia. Ak je však energie dostatok, ostatný cukor sa ukladá do zásob vo forme tuku.

Je potrené uvedomiť si, že potraviny s vysokým GI síce rýchlo dodajú telu energiu, no rovnako rýchlo nastupuje pocit hladu. Telo je tak v začarovanom kruhu. Ak zjete potraviny s vysokým GI, telo rýchlo získa energiu, rýchlo vzrastá hladina cukru v krvi a tiež aj inzulín, aby ju zreguloval často až pod normálnu hladinu. Energia, ktorá zostáva nevyužitá sa ukladá do tukových zásob. Organizmus reaguje na zníženú hladinu cukru a vy znova pociťujete hlad.

zdroj: pixabay.com

zdroj: pixabay.com

Avšak nie je dobré stopercentne sa spoliehať na GI tabuľky. Zisťovanie hladiny cukru v krvi sa robí nalačno a vy predsa jedávate pravidelne. Preto je dobré brať tabuľky iba ako orientačnú pomôcku.

Ďalším dôležitým faktorom je glykemické zaťaženie (GL). To znamená, že množstvo sacharidov v jednej porcii nie je priamo úmerné GI. Pretože aj keď ma melón všeobecne vyššie GI, tak jeho GL je len 6g sacharidov na 100g porciu.
A teda sa potraviny delia na tie s vysokým GI – nad 70, na tie so stredným GI – 56-69 a na tie s nízkym GI – menej ako 55.

Potraviny s vysokým GI

zemiaky pečené, varené, zemiaková kaša, rozvarené cestoviny, rozvarená ryža, varená mrkva, kukurica, sušené ďatle, sušené figy, kandizované ovocie, hranolčeky, cornflakes, popcorn, biela múka a výroky z nej, sladké raňajkové cereálie, koláče, repný cukor, med, zákusky, bonbóny, mliečna čokoláda, čipsy, vodové zmrzliny, milkshake, všetky vyprážané jedlá, sladké druhy vín, pivo, likéry, destiláty, šumivé víno, energetické nápoje

Potraviny so stredným GI

čerstvý hrášok, mrkva, cibuľa, cesnak, tekvica, nektárinky, ananás, pomaranč, hrušky, kivi, sušené marhule, banán, kompót, šťava z čerstvého pomaranča, jablková šťava, hrach varený, ovsené, pšeničné a žitné vločky, krupica, ryža biela, ryža naturálna, cestoviny varené al dente, cestoviny celozrnné, zemiaky varené v šupke, jogurt, tvaroh, kyslá smotana, kyslomliečne nápoje, čokoláda s vysokým obsahom kakaa, väčšina tepelne upravených jedál

Potraviny s nízkym GI

brokolica, kapusta, šalát, paradajky, baklažány, paprika, uhorka, šošovica, fazuľové struky, fazuľa biela, sója, huby, všetky druhy orechov, jablko, broskyne, marhule, čerešne, grep, ríbezle, jahody, černice, višne, citróny, granátové jablko, polotučné mlieko a kyslomliečne nesladené výrobky, minerálky


pošli na vybrali.sme.sk

[Spolu: 0 Priemer: 0]
Značky

autor

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

  • o nás

    Tento unikátny web-magazín je bohatý na všetky témy prírodného životného štýlu, o ktorých chcete a potrebujete vedieť. Viac nemusíte prehľadávať google. Prírodná krása, zdravé jedlo, fitness, prírodné liečivá, eko domácnosť či eko stavby - to všetko máte na jednom mieste. Rady, tipy, triky, rozhovory, odborné články, PR články, životné príbehy... stačí čítať.
     
    UPOZORNENIE
    Publikované informácie o zdraví nenahrádzajú liečbu kvalifikovaným lekárom.

  • štítky

  • Kontakt

Top