Home >> Varte zdravo,zložené >> Ľahké rýchle a výživné kaše
Ľahké rýchle a výživné kaše

Už naši predkovia v minulosti častokrát varievali kaše z mletého obilia, ktoré pestovali presne tak, ako pestovali obilie na mletie celozrnnej múky, z ktorej pravidelne pekávali voňavý chlieb.

Pestovali najmä jačmeň, proso, pšenicu, mak a ľan. Tieto suroviny boli základom ich jedálnička. Taktiež s obľubou pestovali zeleninu a strukoviny. Sušené rastlinné bielkoviny ako fazuľa, hrach, šošovica tvorili hlavnú zložku obživy hlavne v zimných mesiacoch, kedy sa varili aj strukovinové polievky, a následne pred jarou sa držali pôstne obdobia, a to z dôvodu míňania sa uložených skladovateľných zásob jedla. Ľudia žili z toho čo si dokázali vypestovať na poliach a vychovať v skromných domčekoch s rozsiahlejšou hospodárskou časťou obydlia, ktorá vždy tvorila viac ako polovicu z celkového obytného priestoru. Mäso sa jedávalo počas sviatkov alebo v nedeľu, samozrejme že páni z vyšších vrstiev ho mali na stole kedy sa im zachcelo, snáď aj každý deň.

Týmto chcem poukázať a porovnať zloženie jedálnička našich predkov v porovnaní s našim, kedy mäsové výrobky tvoria častokrát vyše polovičnú časť a chýbajú v ňom celozrnné obilniny a vláknina, kvalitné ovocie a zelenina, strukoviny, ktoré majú očistný vplyv na organizmus a priaznivo vplývajú na tráviaci systém, ktorý je základom pre celkové a vitálne fungovanie organizmu každého z nás. Nie darmo vo východnom svete hovoria, že v žalúdku máme druhý mozog.

Na základe fyziológie a morfológie ľudského tela vieme, že naše telo je z väčšej časti prispôsobené na trávenie práve rastlinnej potravy, ktorá má tvoriť približne 70 percent z našej potravy.
,km,
Dôležitosť prikladám práve nezaťažovaniu tela neustálym požívaním živočíšnych bielkovín a mastných jedál a zlých kombinácií, ktoré môžu po istom čase vyústiť do nepríjemností. Naopak si treba dopriať vyváženú a kvalitnú stravu čo je v dnešnej dobe ťažšie zabezpečiť, a to najmä z dôvodu zmeny životného štýlu obyvateľstva, opúšťania vidieka a vysťahovania sa do miest, kde nás živia rozsiahle obchodné reťazce a nedozreté ovocie a zelenina dovážané z Afriky a Ameriky. Určite nemusím spomínať, poukazovať a rozoberať množstvo potravinových škandálov, či ide o jablká či o kuracie prsia, o tom tento článok nie je…

Kaše instantné verzus čerstvo zomleté

V mojich začiatkoch zaoberania sa o zdravie, výživu a detoxikáciu ma zaujali a myslím, že aj mnohých z vás, v bio-obchodoch s potravinami na prípravu veľmi jednoduché a pomerne lacné instantné kaše, ktoré mali čisté zloženie bez pridaného cukru. Ponuka je naozaj pestrá, rôzne ryžové pohánkové, pšenové, kukuričné kaše a ich kombinácie. Avšak, keď som sa dostala ku výrobe domácich mliek, ja obľubujem najmä makové a pohánkové, tak som spoznala aj nový spôsob výroby obilnej kaše. Napadlo mi, že drť, ktorá vám zostane po rozmixovaní a scedení napríklad maku ráno, je vynikajúca na prípravu čerstvej a veľmi chutnej kaše na obed či olovrant. Dokonale využijete to, čo ostane po domácej výrobe rastlinného mlieka a chuťou som bola naozaj milo prekvapená. K obilným kašiam sa hodia práve oriešky a semienka napr. ľan, sezam, mak, chia semienka, orechy, oleje napríklad kokosový, sezamový, konopný. Aj ovsené vločky sú ľahšie stráviteľné práve v tejto kombinácii s kvalitným olejom lisovaným za studena. Kto sa cítite ťažšie po vločkách skúste ich nechať chvíľu zmäknúť v kvalitnom rastlinnom olej,i napríklad na sladko v kokosovom. Dosladiť hotovú kašu odporúčam medom. Obľubujem aj domáce džemy, ale aj sirupy datľový, slivkový sirup, veľmi je rozšírený je agávový a javorový sirup.

Pár receptov pre inšpiráciu

knjn

Maková kaša so sezamovo škoricovou posýpkou
Po scedení maku z ranného makového mlieka mi ostala maková drť, ktorú som dala na dve hodiny do chladničky a na obed ju využila na prípravu makovej kaše. Najprv do hrnca nalejem vodu potom pridám do vody, ktorá sa ešte nevar,í makovú drť. Po zmiešaní drte s vodou je konzistencia kaše veľmi riedka a počas varenia vám zhustne na požadovanú konzistenciu. Vody toľko, aby sa vám počas 5 minútového varenia nepripálila, ale pomaly varila. Počas varenia som pridala ešte dve lyžice ovsených vločiek, veď predsa bol to iba mak. V podstate nevadí ak pridáte aj viac vody len budete musieť dlhší čas kašu variť. Taktiež to skorigujte podľa toho, aké množstvo mlieka ráno robíte a koľko rastlinnej drte vám ostane. Ja obvykle robím makové mlieko v sedem decovom pohári a mak je približne do jednej štvrtiny a voda maximálne do polovice pohára. Po odstavení kaše zvyknem pridať pár kociek kvalitnej horkej čokolády a kokosový olej. Na pridanie oleja si trochu počkať tak isto ako na pridávanie medu ak chceme zachovať všetky obsahové látky. Tento krát som maškrtu posypala zomletým sezamom a škoricou. Prajem dobrú chuť.
kmklkm

Ovsenno-čokoládová kaša s posýpkou z mletých vlašských orechov preliata medom
Dáme variť vodu, množstvo vody podľa množstva ovsených vločiek, ktoré na začiatku zvyknem preplachovať. Ak ich jedávate pravidelne odporúčam kupovať skôr v bioshope – menšie zlo. Voda je po ustálení približne pol centimetra nad vločkami varíme do požadovanej konzistencie na miernom plameni pár minút. Po odstavení pridám olej, pokiaľ nemám olej občas som použila aj maslo. Zomlela som vlašské orechy a keďže som mala chuť na sladké tak som kašu preliala medom. Dokonalá a zdravá pochúťka je hotová. Mňaaaaaaaaaaaaam!

Ovsenno čokoládová kaša s ľanom a konopnou posýpkou
K dispozícii fotorecept v podstate všetky tieto kaše sú založené na tom istom veľmi rýchlom postupe a výsledok určite oceníte vy, Vaša rodina a blízki.
uhkjkh
TIP:
Mlynček na kávu bežne využívam na veľmi pohodlné a rýchle zomletie všetkých druhov semienok a orechov jak na posýpky, tak ako pomocníka pri výrobe raw koláčikov a guliek, po prípade na mletie celozrnných múk.

S láskou Váš výživový poradca Katka


pošli na vybrali.sme.sk

[Spolu: 0 Priemer: 0]
Značky

autor

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

  • o nás

    Tento unikátny web-magazín je bohatý na všetky témy prírodného životného štýlu, o ktorých chcete a potrebujete vedieť. Viac nemusíte prehľadávať google. Prírodná krása, zdravé jedlo, fitness, prírodné liečivá, eko domácnosť či eko stavby - to všetko máte na jednom mieste. Rady, tipy, triky, rozhovory, odborné články, PR články, životné príbehy... stačí čítať.
     
    UPOZORNENIE
    Publikované informácie o zdraví nenahrádzajú liečbu kvalifikovaným lekárom.

  • štítky

  • Kontakt

Top