Home >> Jedlo,zložené >> Akú múku si vyberiete?
Akú múku si vyberiete?

Rady pečiete, ale používate stále ten istý druh múky? Chceli by ste skúsiť nejakú novú, zdravšiu, no zatiaľ ste nenabrali odvahu? Predstavím vám múky, ktoré možno ani nepoznáte. Je len na vás, ktorú si vyberiete.

Múky majú 2 základné rozdelenia. Sú to tie, ktoré obsahujú lepok a tie, ktoré ho neobsahujú. No aj napriek tomu sú tieto zdravšie ako obyčajná biela múka. V tejto časti vám predstavím práve tie, ktoré lepok obsahujú.

Múky obsahujúce lepok

1. Celozrnná pšeniční múka
Pojem celozrnná znamená, že je múka vyrobená z celého pomletého zrna. Obilné zrno je zložené z jadra, klíčkov a otrúb. Práve tieto 3 zložky dávajú celozrnnej múke vyšší obsah vlákniny, minerálov a vitamínov. Oproti tomu je biela múka iba z jadier. Rýchlejšie zasýti.
Je vhodná na akékoľvek spracovanie, aj sladké, aj slané.
100g obsahuje cca 340 kcal, 11,5g bielkovín, 62g sacharidov, 9g vlákniny, 2g tuku.

2. Celozrnná špaldová múka
Špalda je nešľachtený druh pšenice, z ktorej sa pražila kávovina a používa sa aj ako náhrada kávy. Vyrába sa z nej celozrnná múka, krupica, tzv. kernoto, vhodné do nátierok a nákypov, alebo tzv. bulgur, predvarená a nalámaná forma špaldy, ktorá sa už nemusí variť. Má podoné vlastnosti ako celozrnná pšeničná ale zrno má nižší glykemický index. Je vhodná najmä pre ľudí trpiacich migrénou, aterosklerózou, vysokým cholesterolom, krvným tlakom či cukrovkou. Ak ju chcete nahradiť bielou múkou pridajte jej trocha viac, lebo dobre viaže tekutiny.
100g obsahuje cca 356 kcal, 11,5g bielkovín, 64,5g sacharidov, 9g vlákniny, 2g tuku.
spelt-1566269_1920
3. Ovsená múka
Túto múku si môžete vyrobiť aj doma zomletím ovsených vločiek. Je vhodná na kombinovanie s inými múkami. V porovnaní s inými celozrnnými múkami obsahuje o niečo viac zdravých tukov.
Je veľmi vhodná pre deti vo vývojovej fáze aj pre dojčiace matky. Povzbudzuje metabolizmus, preto je nápomocný pri liečbe poškodení pečene alebo pri cukrovke. Má estrogénne a antioxidačné účinky. Pôsobí antidepresívne a potláča túžbu po nikotíne.
100g obsahuje cca 376 kcal, 12,5g bielkovín, 55g sacharidov, 11g vlákniny, 4,5g tuku.

4. Ražná múka
Zo všetkých obilnín obsahuje najvyšší podiel lyzínu. Tiež obsahuje vitamíny B, E, železo a iné minerály. Ideálna je na pečenie chleba. Ak ju chcete použiť na niečo iné, tak ju radšej zmiešajte s iným druhom celozrnnej múky. Inak budete mať cesto tmavé a hutné. Múka je vhodná pre diabetikov a ľudí, ktorí majú problémy s trávením.
100g obsahuje cca 315 kcal, 11,5g bielkovín, 59g sacharidov, 13g vlákniny, 2g tuku.

5. Grahamová múka
Vyrába sa jemným pomletím škrobu a spolu s klíčkami a otrubami sa vracia späť, čoho výsledkom je hrubšia tmavšia múka. Je trocha sladšia ako ostatné.
100g obsahuje cca 346 kcal, 13g bielkovín, 61g sacharidov, 11g vlákniny, 2g tuku.

6. Jačmenná múka
Získava sa mletím jačmenných zŕn. Má menší obsah lepku. Je bohatá na vitamíny skupiny B. priaznivo pôsobí pri žalúdočných problémoch, kardiovaskulárnych chorobách a pri znižovaní cholesterolu.
100g obsahuje cca 345 kcal, 11g bielkovín, 64,5g sacharidov, 10g vlákniny, 3,5g tuku.
cereals-2465593_1920

Foto zdroj: pixabay.com


pošli na vybrali.sme.sk

[Spolu: 1 Priemer: 5]
Značky

autor

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

  • o nás

    Tento unikátny web-magazín je bohatý na všetky témy prírodného životného štýlu, o ktorých chcete a potrebujete vedieť. Viac nemusíte prehľadávať google. Prírodná krása, zdravé jedlo, fitness, prírodné liečivá, eko domácnosť či eko stavby - to všetko máte na jednom mieste. Rady, tipy, triky, rozhovory, odborné články, PR články, životné príbehy... stačí čítať.
     
    UPOZORNENIE
    Publikované informácie o zdraví nenahrádzajú liečbu kvalifikovaným lekárom.

  • štítky

  • Kontakt

Top