Home >> Jedlo,zložené >> Akú múku si vyberiete? (2. časť)
Akú múku si vyberiete? (2. časť)

V tejto časti vám predstavíme zdravé bezlepkové múky.

Lepok je zmesou proteínov, ktoré niektorým ľuďom spôsobujú rôzne tráviace ťažkosti, nafukovanie či kožné problémy, dokonca chronickú únavu či závrate.

Bezlepkové múky

1. Pohánková múka
Pohánka obsahuje mnoho prospešných látok ako draslík, horčík, železo, fosfor, vápnik, meď, mangán, zinok, vitamíny B, cholín, rutín, tokoferol, bioflavonid. Priaznivo ovplyvňuje stav podráždenosti, nechutenstvo a bolesti hlavy. Rutín v pohánke priaznivo pôsobí na kardiovaskulárny a tráviaci systém, posilňuje imunitu, reguluje zrážanlivosť krvi a obsah cholesterolu v krvi. Pohanka je ľahko stráviteľná a nezaťažuje žalúdok. V receptoch je vhodne pridať 2/3 inej múky a 1/3 pohánkovej.
100g obsahuje cca 377 kcal, 13g bielkovín, 62g sacharidov, 10g vlákniny, 3g tuku.

2. Kukuričná múka
Vyrába sa pomletím kukuričných zŕn. Obsahuje vlákninu, bielkoviny, vitamín B6, horčík, železo, omega 6 mastné kyseliny. Má vysokú spojivosť, dobre zahusťuje a má hrubšiu konzistenciu. Priaznivo pôsobí pri chronickej kolitíde, ochorení obličiek či pri črevnej dyspepsii. Vybrať si môžete obyčajnú kukuričnú múku, tzv. polentu ale aj múku masa harina, ktorá je známa tým, že sa z nej vyrábajú originálne mexické tortilly.
100g obsahuje cca 345 kcal, 13g bielkovín, 64g sacharidov, 8,8g vlákniny, 2,2g tuku.
vegetable-2489368_1920
3. Quinoa múka
Je to jedna z najvýživnejších plodín. Má vysoký obsah bielkovín (všetkých 9 aminokyselín), vápnika, železa, omega 3 mastných kyselín. Je považovaná za plodinu 21. storočia. NASA ju dokonca zaradila do výskumného programu zaoberajúceho sa výživou kozmonautov počas dlhých letov. V receptoch použite 20-50% múky, ostatok nahraďte inou. Zvýšite tak nutričnú hodnotu pokrmov. Má nízky glykemický index a je ľahko stráviteľná.
100g obsahuje cca 376 kcal, 14g bielkovín, 64g sacharidov, 6g vlákniny, 3g tuku.

4. Pšenová múka
Pšeno vzniká lúpaním prosa. Výsledným produktom sú asi milimeter veľké žlté gulôčky. Je veľmi dobrým zdrojom draslíka, horčíka, fosforu, kremík, železa, medi, zinku a vitamíny skupiny B. priaznivo pôsobí pri tráviacich ťažkostiach či kožných problémoch.
100g obsahuje cca 380 kcal, 12g bielkovín, 69g sacharidov, 9g vlákniny, 4g tuku.
longshan-millet-2322388_1920
5. Ryžová múka
Známa je hlavne z ázijskej kuchyne. Je jedna z najpoužívanejších pri bezlepkovej diéte. Je veľmi jemná a ideálna na použitie spolu s múkami s vysokým obsahom bielkovín. Vyrába sa z bielej aj hnedej ryže. Múka z hnedej ryže má väčšiu nutričnú hodnotu. Obe sú ľahko stráviteľné.
100g bielej ryžovej múky obsahuje cca 366 kcal, 6g bielkovín, 77g sacharidov, 3g vlákniny, 1,5g tuku.
100g hnedej ryžovej múky obsahuje cca 363 kcal, 7g bielkovín, 71g sacharidov, 5g vlákniny, 3g tuku.

6. Tapioková múka
Vyrába sa z koreňa manioku. Je to jemná, biela škrobová múka bez chute. Dokáže nahradiť 100% pšeničnej múky. Pečivo z manioku vydrží aj 3 dni dlhšie ako chlieb z inej múky. Výroky z neho sú veľmi jemné a vláčne. Ideálna je aj na zahusťovanie, ale dlhým varením, alebo v kyslom prostredí stráca svoje zahusťovacie vlastnosti.
100g obsahuje cca 378 kcal, 0,1g bielkovín, 94g sacharidov, 0g vlákniny, 0g tuku

Foto zdroj: pixabay.com


pošli na vybrali.sme.sk

[Spolu: 0 Priemer: 0]
Značky

autor

Šéfredaktorka, ktorá má rada prírodný životný štýl a preto sa rozhodla venovať sa tomuto magazínu. Jej hlavným posolstvom je šíriť osvetu ľudskej prirodzenosti a života v súlade s prírodou. Vo svojom voľnom čase rada číta oddychovú literatúru a spí. *

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

  • o nás

    Tento unikátny web-magazín je bohatý na všetky témy prírodného životného štýlu, o ktorých chcete a potrebujete vedieť. Viac nemusíte prehľadávať google. Prírodná krása, zdravé jedlo, fitness, prírodné liečivá, eko domácnosť či eko stavby - to všetko máte na jednom mieste. Rady, tipy, triky, rozhovory, odborné články, PR články, životné príbehy... stačí čítať.
     
    UPOZORNENIE
    Publikované informácie o zdraví nenahrádzajú liečbu kvalifikovaným lekárom.

  • štítky

  • Kontakt

Top